Markedsføring i dårlige tider

Hva gjør en selger når finanskrisen sluker kunde etter kunde? Bloomberg har funnet svaret: Oppfordre kundene til å kvitte seg med konkurrenten.

For de uinnvidde: Bloomberg er en essensiell informasjonstjeneste for de fleste i finansbransjen (sitt kommandobaserte grensesnitt til tross). Tjenesten har en enorm database med informasjon om selskapers aksjekurser, finanser, regnskap, siste nytt, økonomiske nøkkeltall og mye, mye mer.

Jeg bruker selv Bloomberg fra tid til annen og fikk nylig besøk av en ung dame derfra som gjerne ville lære bort noen nye triks og funksjoner. Det viste seg raskt at hun kom med skjult agenda: Å få oss til å innse at vårt Thomson Reuters-produkt var overflødig og at vi kunne spare penger på å gå over til kun å bruke Bloomberg.

Nær sagt fra første minutt spurte hun oss ut om hva vi bruker Thomson Reuters til – for så å vise tilsvarende funksjoner i Bloomberg. At Bloomberg på langt nær er like brukervennlig, praktisk eller omfattende på de områder vi bruker Thomson Reuters la ingen demper på salgspitchen: Her kunne vi spare store penger på å kutte ut Thomson Reuters og gå over til kun å bruke Bloomberg. Hun innrømte åpenlyst at dette var noe de forsøkte å overbevise alle sine kunder om i et forsøk på å ta markedsandeler.

I går var hun tilbake. Denne gang først og fremst for å snakke med innkjøpssjefen om muligheten til å ”konsolidere produktpakkene”. Med andre ord: Gi ham samme pitch som vi hadde fått.

Det jeg trodde skulle bli en 5-minuttersstopp ved min desk samme dag ble til en ny time med opplæring i Bloombergfunksjoner jeg stort sett ikke trenger og en ny runde med anti-Thomson Reuters-retorikk. At jeg påpekte at det strengt tatt ikke er hennes jobb å gi oss råd om andre selskaps produkter la ingen demper på pitchingen. Ei heller at jeg også denne gang satte henne fast ved flere anledninger.

Gjennom begge besøkene brukte hun frasen verdensherredømme (”global domination”) en rekke ganger. Jeg trodde lenge hun bare prøvde å være humoristisk.

Jeg er jammen ikke så sikker lenger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar