Ateister – foren eder!

En tidlig sommerdag i fjor ble jeg møtt av denne reklamesnutten mens jeg ventet på 38-bussen hjem:

When the son of man comes, will he find Faith on the earth? (Luke 18:8)

Først ble jeg forundret over å se et bibelsitat der jeg vanligvis pleier å oppdatere meg om siste nytt på filmfronten. Hele turen hjem ble jeg sittende å gruble på denne reklamen, som kom fra Jesussaid. Hva slags organisasjon er Jesussaid? Hvem er målgruppen for reklamen?

Hjemmesiden gjorde meg ikke særlig klokere på hvem som står bak. Men siden undertegnede mistenker at han ikke har overholdt alle bibelens påbud og forbud, kunne han selvfølgelig ikke dy seg for å klikke på menyvalget ”God’s wrath against sin”:

God’s wrath includes the prospect of eternal punishment – it is appointed to men to die once and then comes the judgment (Hebrews 9:27). You will rise from the dead and will face the Judge and know that you rejected His kind and merciful answer. You will be condemned to everlasting separation from God and then you spend all eternity in torment in hell. Jesus spoke about this as a lake of fire which was prepared for the devil and all his angels (demonic spirits) (Matthew 25: 41).

Ikke bare er jeg uten håp. Jeg skal pines i helvete i all evighet i en innsjø av ild.

Heldigvis var jeg langt fra den eneste som ble opprørt av hvordan Jesussaid prøver å skremme folk inn i de kristnes rekker. Tekstforfatteren Ariane Sherine bestemte seg for å gjøre noe med det. I sin blogg på Guardians nettsider oppfordret hun ateister til å komme sammen for å sponse et par motannonser. Motto? ”There’s probably no God. Now stop worrying and get on with your life”.

Leserresponsen var overveldende. To måneder senere startet organiseringen. I oktober startet innsamlingen med et mål på 5.500 pund (ca. 60.000 kr.). Richard Dawkins, vitenskapsmann og forfatter av boken The God Delusion, var med. Tidligere denne måneden begynte 800 "ateistbusser" å rulle. The Atheist Bus Campaign hadde da samlet inn over 135.000 pund (ca. 1,4 mill. kr.).

Og minst like viktig: Presseomtalen har vært massiv og verdensomspennende. Tilsvarende kampanjer er allerede godt i gang i Spania, USA (som har det beste slagordet) og Canada.

Hvorfor er så denne kampanjen så viktig?

For meg handler det om to ting: Oppmerksomheten og den positive beskjeden.

Oppmerksomheten. Ateister og agnostikere har alt for lenge vært stilltiende i trosdebatten, til tross for at vi ville vært den tredje største gruppen om vi var en religion. Kampanjen har som nevnt fått massiv medieoppmerksomhet. Dette har ført til diskusjoner i mer enn én familie, vennekrets og arbeidsplass. Men det har også ført til en bevisstgjøring rundt det å være ikke-troende. At livet ikke er mindre verdt uten en religiøs overbevisning til å styre livet ditt.

Dessuten håper jeg oppmerksomheten kan være med på å alminneliggjøre debatten om religion. I Norge og vest-Europa er vi kommet langt. Likevel har vi et godt stykke å gå før man kan kritisere religion på lik linje med andre meninger og overbevisninger. Richard Dawkins sa følgende til The Guardian for et par uker siden:

It is a most astonishing thing that if you say something religious, that’s fine. If you say something much milder that’s non-religious, you’re strident and shrill. We are not strident and shrill, we are saying perfectly reasonable things. In this particular case we are saying ”think for yourself”, that’s all we’re saying. That’s not strident and shrill.

Den positive beskjeden. I motsetningen til blant annet Jesussaid-kampanjen er Atheist Bus-reklamene utelukkende positive. I glade farger oppfordres du til å nyte livet. I undergrunnsreklamene får den følge av oppmuntrende sitater fra kjente personligheter så forskjellige som Albert Einstein og Katharina Hepburn.

VidiBlogg har donert. Vil du?

Donér til den neste ateistkampanjen i UK her eller støtt Human-Etisk Forbund i Norge.
Du kan også foreslå slagord til neste runde i busskampanjen.



Bilde: Atheist Bus Campaign © Jon Worth / British Humanist Association


Relevante lenker:
Atheist Bus Campaign
Ariane Sherine i The Guardian
Artikler fra The Guardian om kampanjen
Richard Dawkins
Human-Etisk Forbund

6 kommentarer:

  1. Human Etisk samfunn er kristendom light.

    Den omtalte kampanjen er dog stor. Den har også gjort de kristne forbannet, noe som er bra.

    SvarSlett
  2. Hmm, det var forsåvidt inntrykket jeg hadde da jeg skulle velge mellom kirkelig og borgerlig konfirmasjon (har aldri funnet ut av poenget med sistnevnte). Kjenner ikke mye til dem anno 2009 da jeg først ble engasjert i religionsspørsmål etter at jeg flyttet til London. Ville gjerne lenke til en norsk organisasjon.

    Forslag til bedre organisasjoner å lenke til?

    SvarSlett
  3. Ja dette er en kampanje som hadde vært fin å få til Norge. Når en ser hvor mange englefan som dukket opp nylig så kan det absolutt trenges.
    Kanskje dette er en peker å ta med. http://skepsis.no/

    SvarSlett
  4. Det kan være lett å glemme at også Kristendommen har et positivt budskap: Håp i hverdagen og ikke minst tanken om et evig liv.

    Å bruke trusler om straff er neppe den beste metoden for å vinne andre over på sin side..

    SvarSlett
  5. gikkogkom - du får med pekeren i kommentarfeltet i alle fall :)

    Martin - ingen tvil om at kristendommen og andre religioner også har positive egenskaper. Men den har også bidratt til utrolig mye vondt i verden og i folks liv, enten det gjelder undertrykking av kvinner/homofile, hellig krig eller fortvilelse blant folk som får fortalt at de har syndet. For å nevne noe.

    Og for å sitere en av de andre busskampanjene: Hvorfor være god for guds skyld når en kan være god for godhetens skyld?

    SvarSlett
  6. For ikke å forglemme - tanken om et evig liv frister ikke ut fra hva Jesussaid forteller meg...

    SvarSlett